Je Persoonsgegevens worden Verwerkt door: Arriva Personenvervoer Nederland B.V. en Translink. Arriva, de overige Vervoerders en Translink zijn Gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de Verwerking van Persoonsgegevens ten aanzien van het reizen met je Betaalpas. De onderlinge afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vervoerders en Translink. De Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijkheid betreft de volgende processen en bijbehorende Persoonsgegevens:
Proces: Tappen
Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst
Doeleinde: Statuscontrole Betaalpas en validatie van de tap
Bewaartermijnen: Maximaal 24 uur
Persoonsgegevens: Technische Betaalpas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); tapgegevens
Proces: Verwerking taps (transactieverwerking)
Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst
Doeleinde: - Verwerking van taps;
- Kwalificeren van taps: tap-in/ tap-uit/ tap driven debt recovery;
- Samenstellen van ritten o.b.v. check-in/ check-uit (reistransactiegegevens); vaststellen van ritprijs; gereed maken van reistransactiegegevens/tap driven debt recovery voor betaling;
- Opknippen van ritten en creëren van synthetische deelritten per OV-bedrijf zodat de deelritten aan het juiste OV-bedrijf toegekend kunnen worden en de ritprijs bepaald kan worden.
Bewaartermijnen: 18 maanden
Persoonsgegevens: Technische Betaalpasgegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens
Proces: Centrale reizigersondersteuning (selfservice) - zonder of met serviceaccount
Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst
Doeleinde: - Inzichtelijk maken reis- en betaaltransacties en openstaande schuld via OVpay website en OVpay app;
- Faciliteren van proces gemiste check-uit via website, OVpay app en OVpay klantenservice;
- Creëren leeftijdsprofiel om korting te krijgen bij stad- en streekvervoer bij het reizen met Betaalpas;
- Aanschaffen persoonsgebonden (kortings-) product en toepassen bij het reizen met Betaalpas.
Bewaartermijnen: Tot service is verleend, op website en in OVpay app blijven geen gegevens achter;
Tot het moment waarop de gegevens niet langer noodzakelijk zijn voor een kortingsproduct of -profiel.
Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; openstaande schuld; reistransactiegegevens; Pseudonimisatie-tokens; naam of naam, geboortedatum en/of pasfoto
Proces: Decentrale reizigersondersteuning (self service) - met serviceaccount bij OV-bedrijf
Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst
Doeleinde: Voor betrokkenen via website/ app van OV-bedrijf inzichtelijk maken van:
- reistransacties en betaaltransacties bij het desbetreffende OV-bedrijf (transacties in de afgelopen 18 maanden);
- openstaande schuld en de onderliggende transacties (eventueel) bij andere OV-bedrijven
Bewaartermijnen: Tot service is verleend, op website/ in app blijven geen gegevens achter
Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; openstaande schuld; reistransactiegegevens
Proces: Decentrale reizigersondersteuning service via klantenservice - cross service
Wettelijke grondslag: Gerechtvaardigde belangen Vervoerders en Translink
Doeleinde: Betrokkenen via klantenservice (balie of telefoon) van OV-bedrijf informeren over:
- Openstaande schuld;
- Reis- en betaaltransacties bij andere OV-bedrijven (cross service) afgelopen 62 dagen
Bewaartermijnen: Tot service is verleend, klantenservice OV-bedrijf heeft alleen view op transactiegegevens
Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; openstaande schuld; reistransactiegegevens
Proces: Inspectie/controle geldig vervoersbewijs
Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst
Doeleinde: - op basis van check-in/check-uit met Betaalpas controleren of een reiziger een geldig elektronisch vervoersbewijs heeft tijdens gebruik openbaar vervoer ; en indien van toepassing controleren op de geldigheid van het toe te passen kortingsprofiel en/of het kortingsproduct;
- Indien geen geldige check-in of check-uit bestaat, controle van de laatste tien transacties in het openbaar vervoer met dezelfde betaalpas om vervolgactie door OV-bedrijf te kunnen bepalen.
Bewaartermijnen: Gegevens worden automatisch verwijderd zodra op het inspectie apparaat het antwoord is ontvangen dat de Betaalpas wel/niet is in-/uitgetapt en er 5 minuten verstreken zijn of een volgende Betaalpas ter inspectie wordt aangeboden of wanneer de inspectie (app) wordt afgesloten.
Persoonsgegevens: Technische Betaalpas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens; productgegevens; naam of naam, geboortedatum en/ of pasfoto
Proces: Mobiele service aan reiziger
Wettelijke grondslag: Toestemming
Doeleinde: Controleur kan n.a.v. vragen op verzoek van een reiziger de Betaalpas scannen om informatie te geven over de laatste tien reistransacties in het openbaar vervoer met dezelfde Betaalpas
Bewaartermijnen: Gegevens worden automatisch verwijderd zodra op het inspectie apparaat het antwoord is ontvangen dat de Betaalpas wel/niet is in-/uitgetapt en er 5 minuten verstreken zijn of een volgende Betaalpas ter inspectie wordt aangeboden of wanneer de inspectie (app) wordt afgesloten.
Persoonsgegevens: Technische Betaalpas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens
Proces: Samenstelling en verstrekking van rapportages over de reistransactieverwerking
Wettelijke grondslag: Gerechtvaardigde belang Translink; Gerechtvaardigde belangen Vervoerders en wettelijke verplichting Vervoerders
Doeleinde: Integriteit van het OV-systeem bewaken (bijv. validatie van transacties); de administratie van vervoersovereenkomsten, het rond rekenen van transacties alsmede financiële administratie en verantwoording mogelijk maken
Bewaartermijnen: 18 maanden (gerechtvaardigde belang); 7 jaar (wettelijke verplichting)
Persoonsgegevens: Reistransactiegegevens (zoals check-in/ check-uit; datum/tijd; plaats; vervoermiddel; ritten en prijzen per rit); pseudonimisatie-tokens;