Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Mannelijke reiziger in kleurig pak en met schoudertas checkt in de bus in.

In- en uitchecken met je OV-chipkaart

Mannelijke reiziger in kleurig pak en met schoudertas checkt in de bus in.

Hoe werkt in- en uitchecken met je OV-chipkaart?

Je checkt in op je vertrekstation of -halte. Aan het eind van de reis check je weer uit op je aankomststation of -halte. Stap je over van vervoerder of vervoersmiddel? Dan check je opnieuw in en uit. Zo wordt de juiste prijs berekend en krijg je geen dubbele reiskosten. Op de poorten en palen staat het logo van de vervoerder. Dat is om handig om te checken, zodat je bij de juiste vervoerder in- of uitcheckt.

Na het uitchecken wordt de prijs van je reis bepaald. Het saldo wordt vervolgens van je OV-chipkaart afgeschreven. Reis je met leeftijdskorting of met een abonnement? Dan worden kortingen automatisch toegepast. Daar hoef je niks voor te doen.

Een uitcheck gemist

Heb je gereisd met een OV-chipkaart en ben je vergeten uit te checken? Vraag dan in 3 simpele stappen je saldo terug via uitcheckgemist.nl.

Je teruggevraagde saldo wordt klaargezet. Je kunt dit op 2 manieren op je OV-chipkaart zetten:

  • Je haalt het teruggevraagde saldo op bij een ophaalautomaat.
  • Of reis je na je aanvraag op uitcheckgemist.nl met de trein van NS? Dan hoef je niet langs de ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je OV-chipkaart.

Heb je niet kunnen uitchecken omdat de kaartlezer stuk was? Of is er een te hoog bedrag afgeschreven? Dan kun je gebruik maken van ons contactformulier.

Vergeten uit te checken met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht

Veelgestelde vragen