Implementatie Noordelijke lijnen Wijzig regio

WINK treinen Wijzig regio

WINK is een afkorting voor “Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug”, vrij vertaald naar het Nederlands betekent dat flexibele innovatieve korte afstandstrein. De nieuwe WINK treinen krijgen een ‘PowerPack’ voorzien van een brandstofmotor, batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen en een pantograaf. Zo zijn de treinen voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor. Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller.

Schone verbranding

Bij de start rijden de WINK treinen op HVO. Deze Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) is een synthetische diesel. HVO is gemaakt van 100% afgewerkte keuken oliën die niet meer voor de voedselketen bruikbaar zijn. HVO heeft een CO2 reductie van boven de 80% gerekend van de hele keten van energiebron tot trein. Ook wel Well to Wheel genoemd..
In het uitlaatsysteem wordt Ad Blue ingespoten. Dit mengsel van ureum en gedemineraliseerd water zorgt ervoor dat de stikstofoxiden in de uitlaatgassen omgezet worden in onschadelijke stoffen.

Ultieme treinbeleving

In 2017 namen we reizigers mee naar de productielocatie van de WINK treinen in Zwitserland. Samen dachten we daar na over de inrichting van de nieuwe treinen. Hier zijn vele goede ideeën uitgekomen zoals de hoofdsteunen die worden gemaakt van e-leather, duurzamer leer. Ook komen er bij iedere stoel oplaadpunten. We gaan de treinen voorzien van zitplaatsindicatoren aan de buitenzijde en LED-verlichting aan de binnenkant. Al deze voorzieningen komen ook in de huidige GTW treinen die na een flinke upgrade met een geheel nieuwe look ook in de toekomst blijven rijden.

Sfeerimpressie interieur

WINK interieur

HVO-tankinstallatie

De nieuwe WINK’s zullen op HVO-brandstof gaan rijden, waarvoor er in Groningen en Leeuwarden een HVO-tankinstallatie geplaatst wordt. Beide tankinstallaties worden ook voorzien van een AdBlue-installatie. AdBlue is een vloeistof, die wordt toegevoegd om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken. Op deze manier kunnen onze treinen dus nog schoner rijden.