Testcase Arriva: is het mogelijk om met een batterijtrein te rijden op niet-geëlektrificeerd spoor
In het kader van verduurzaming wordt vaak naar openbaar vervoer gekeken. Het is een manier van ‘bewegen’ die al redelijk duurzaam is maar de sector zet zich volop in om daarin nog grotere stappen te zetten. In die beweging wil openbaar vervoersbedrijf Arriva een rol van betekenis spelen. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld in 2025 CO2-neutraal te werken. Dat vraagt ook om lef om te innoveren. Daarbij past de proef die Arriva in zal zetten om als eerste vervoerder te bewijzen dat een trein met batterij-aandrijving ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak en daarmee een goed alternatief kan zijn voor verdere verduurzaming.
Doel?
Aantonen dat met een (kleine) batterij een niet geëlektrificeerd baanvak overbrugd kan worden.
Hoe?
Door een bestaande WINK batterijtrein te modificeren. De batterij waarin de remenergie wordt opgeslagen kan dan als tractiebatterij worden ingezet.
Waar?
Op de baanvakken Almelo – Mariënberg – Hardenberg en Arnhem – Zevenaar – Doetinchem