Noordelijke lijnen Wijzig regio

Gemakkelijker reizen en betalen

Reizen met openbaar vervoer lijkt voor iedereen hetzelfde, maar toch is iedere reis uniek. Jij stapt met andere verwachtingen in onze trein dan bijvoorbeeld je buurman. De één wil graag vooraf een kaartje kopen, terwijl de ander het misschien heerlijk vindt om achteraf te betalen. En wat dacht je van het opzoeken van reisinformatie? Ook dat doet niet iedereen op dezelfde manier. We zorgen voor steeds meer betaal- en reisgemak, voor jou en voor iedereen. Om jou dit extra reisgemak te bieden hebben we natuurlijk niet gewacht op 13 december. In de afgelopen maanden en jaren zijn al een aantal verbeteringen die wij beloofden voor de nieuwe concessie, gerealiseerd in onze huidige dienstverlening, zoals:

  • Onze nieuwe kaartautomaten die je op ieder station vindt;
  • de nieuwe, snellere in- en uitcheckpalen op ieder station;
  • snel contact met onze klantenservice via WhatsApp;
  • jouw persoonlijke reisinformatie via Arriva Alert;
  • de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de reisplanner een e-ticket te kopen voor je reis tegen het voordelige OV-chipkaart tarief;
  • en sinds 1 september 2020 is het eersteklastarief afgeschaft. Voor onze nieuwe en vernieuwde treinen betaal je dus het tweedeklastarief en reis je met eersteklas comfort.

Verbeterde reisinformatie

We verbeteren onze informatievoorziening voor het plannen van je reis en onderweg. Zo geeft de Arriva Alert, die je instelt via de Arriva-app, je een seintje op het moment dat er vertraging is op jouw traject. Binnenkort is het zelfs mogelijk om dit specifiek voor het tijdstip dat jij reist in te stellen. En voortaan zie je bij een geplande reis in onze reisplanner  de verwachte drukte in de trein. Ook bieden we onze informatie in het Engels, Duits en Fries aan en tonen we bij treinvervangend vervoer de exacte locatie van de halte waar de bussen vertrekken.

Bezettingsinformatie trein

Realtime bezettingsinformatie

Tijdens je reis vind je in onze vernieuwde treinen informatieschermen met de meest actuele reisinformatie en andere berichten over bijvoorbeeld geplande stremmingen. Aan de buitenzijde van de trein tonen we met LED- displays of er veel, weinig of geen zitplaatsen in de coupé zijn.

Meer betaalgemak

Hoe jij betaalt voor je reis, hangt meestal af van hoe vaak je met ons reist. Maar ook waar je naartoe gaat en op welk moment. De kans is groot dat jouw manier van reizen de laatste tijd veranderd is. Je reist minder vaak of op andere tijden. En wie weet hoe dit er over een paar maanden uitziet. Dit vraagt om flexibiliteit. Ook van ons. Daarom introduceren wij vanaf 13 december Arriva Flow.

Arriva flow

Arriva Flow

Met Arriva Flow reis je met een ov-chipkaart en betaal je iedere maand achteraf, alleen voor de gemaakte ritten. Niet alleen met onze treinen, maar ook met de bus en zelfs met een andere vervoerder. Meer gemak; reizen waar en wanneer jij wilt.

Achter de schermen blijven we ook de komende jaren, samen met collega vervoerders in Nederland, werken aan nieuw betaalgemak. Ook na 13 december kun je dus nieuwe mogelijkheden van ons verwachten, die jouw reis nog gemakkelijker maken. Houd onze kanalen in de gaten of schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Wist je dat we niet alleen nieuwe dingen introduceren, maar ook juist afschaffen voor meer betaalgemak? Sinds 1 september 2020 hanteren wij niet langer een eersteklastarief voor onze treinen in het noorden. Vanaf 1 januari 2021 verdwijnt ook het dubbel opstaptarief trein-bus in Noord-Nederland. Dit betekent dat als je binnen 35 minuten van onze trein overstapt op een bus van Arriva in Friesland of een bus van Qbuzz in Groningen, je niet opnieuw het opstaptarief hoeft te betalen. Gemakkelijk en onbezorgd overstappen dus!

Leer hier meer over onze abonnementen & kaartjes.