Noordelijke lijnen Wijzig regio

Slimmer en schoner

Als er iets hoog op de agenda staat bij Arriva, dan is het wel verduurzaming. Maar ook bij onze opdrachtgevers Provincie Groningen en Provinsje Fryslân is dit erg belangrijk. Uiteindelijk is het doel om naar zero emissie te gaan, dus zonder schadelijke uitstoot.

Slimme batterijtechniek

De nieuwe en vernieuwde treinen zijn voorzien van accu’s die heel snel energie opslaan en afgeven. De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt opgeslagen in grote batterijen en vervolgens gebruikt om de systemen in de trein te laten draaien op stations, zonder dat de trein daarvoor stationair hoeft te draaien. Dit scheelt weer uitstoot en geluidsoverlast voor de omgeving.

HVO: minder CO2-uitstoot

De WINK-treinen rijden op synthetische diesel, Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Met HVO heb je 90% minder Co2-uitstoot, gerekend van de hele keten van energiebron tot trein. Ook wel Well to Wheel genoemd. In het uitlaatsysteem wordt Ad Blue ingespoten. Dit mengsel van ureum en gedemineraliseerd water zorgt ervoor dat de stikstofoxiden in de uitlaatgassen omgezet worden in onschadelijke stoffen.