Een boete gekregen, wat nu?

Als je tijdens controle niet bent ingecheckt of anderszins een geldig vervoerbewijs kunt tonen wordt er een uitstel van betaling (boete) uitgeschreven. Het verschuldigde bedrag bestaat uit de ritprijs en een wettelijke verhoging van 50 euro.

Betalen

Je betaling dient binnen 14 dagen, gerekend van de dag van overtreding, door ons ontvangen te zijn. Betaal op tijd, zo voorkom je een onnodige verhoging.

  • Dag 1: Dag van overtreding
  • Dag 14: Herinnering + 15 euro administratie kosten.
  • Dag 28: Aanmaning. De overtreding wordt ook een zaak van justitie.
  • Dag 42: Overdracht aan het incassobureau (voor vordering van boetebedrag, ritprijs en verhoging) en CJIB (in verband met het plegen van een strafbaar feit).

Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).

Toonrecht

Je mag 3 keer per jaar een toonrechtverzoek indienen in geval de boete is uitgeschreven in de vrij reizen periode van je abonnement. Abonnementen die onder de Arriva toonrecht regeling vallen zijn o.a.:

  • OV maandabonnement/jaarabonnement
  • Weekend Vrij / Dal Vrij abonnement
  • Studentenreisproduct week of weekend

Kortingabonnementen en los gekochte vervoerbewijzen vallen niet onder de Arriva toonrecht regeling.

Toonrecht kan binnen 7 dagen (de datum van overtreding geldt als dag 1) aangevraagd worden via één van de Arriva OV Servicepunten of via het contactformulier. Voeg een kopie toe van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitbewijs als één document.

Bezwaar maken

Tegen een opgelegde boete kun je in bezwaar gaan, dit heeft echter alleen kans van slagen als je feiten kunt aandragen waaruit blijkt dat het onterecht is dat je een boete hebt opgelegd gekregen. Arriva kan 3 verschillende beslissingen nemen:

  • Het bezwaar wordt gehonoreerd
  • Het bezwaar wordt gedeeltelijk gehonoreerd
  • Het bezwaar wordt afgewezen.

Tegen het besluit van Arriva kan je niet nogmaals bezwaar maken, verdere correspondentie wordt niet in behandeling genomen.

Het heeft geen zin om bezwaar in te dienen als je:

  • op saldo reist en bent vergeten in te checken;
  • onvoldoende saldo op je OVchipkaart had staan;
  • als je een reis hebt gemaakt met een OV-chipkaart van iemand anders;
  • geen of onvoldoende (munt)geld had om een kaartje te kunnen kopen;
  • bij een andere vervoerder hebt ingecheckt.

In bovengenoemde gevallen wordt het bezwaar afgewezen.

Bezwaar indien kan binnen 14 dagen nadat de boete is uitgeschreven via het contactformulier.

Of per post naar
Arriva Nederland
Afdeling Klantenservice
Postbus 626 
8440 AP Heerenveen

Vergeet niet alle relevante informatie bij te voegen zoals een kopie van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitbewijs.

Een kopie van mijn identiteitsbewijs, mag dat?

Ja, dat mag. Lees meer informatie over je identiteitsbewijs op de website van de Rijksoverheid.

Ik krijg post van Flanderijn Gerechtsdeurwaarders en het CJIB, klopt dat?

Wij doen aangifte bij het openbaar ministerie wanneer je op dag 28 nog niet of onvolledig hebt betaald. Je bent dan wettelijk in overtreding in verband met het plegen van een strafbaar feit: zwartrijden. Het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) stuurt daarop de bekeuring voor het proces-verbaal. Daarnaast hebben wij nog een ritprijs plus verhoging(en) te ontvangen. Het betreffende dossier wordt overgedragen aan Flanderijn om zorg te dragen dat wij dit bedrag betaald krijgen.