Indien je tijdens controle niet bent ingecheckt of anderszins een geldig vervoerbewijs kunt tonen wordt er een uitstel van betaling (boete) uitgeschreven. Het verschuldigde bedrag bestaat uit de ritprijs en een wettelijke verhoging van 50 euro.
Betalen:
Je betaling dient binnen 14 dagen, gerekend van de dag van overtreding, door ons ontvangen te zijn. Betaal op tijd, zo voorkom je een onnodige verhoging.
- Dag 1: Dag van overtreding
- Dag 14: Herinnering + 15 euro administratie kosten.
- Dag 28: Aanmaning. De overtreding wordt ook een zaak van justitie.
- Dag 42: Overdracht aan het incassobureau (voor vordering van boetebedrag, ritprijs en verhoging) en CJIB (in verband met het plegen van een strafbaar feit).
Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).
Toonrecht:
Je kunt toonrecht aanvragen in geval de boete is uitgeschreven in de vrij reizen periode van je abonnement. Abonnementen die onder de Arriva toonrecht regeling vallen zijn o.a.:
OV maand/jaar abonnement
Weekend vrij / Dal vrij abonnement
Studenten week OV of Studenten weekend OV
Kortingabonnementen en los gekochte vervoerbewijzen vallen niet onder de Arriva toonrecht regeling.
Toonrecht kan binnen 7 dagen (Let op! De datum van overtreding geldt als dag 1) aangevraagd worden via een van de Arriva OV Service punten of via het contactformulier op de Arriva website. Vergeet niet om je OV-chipkaart, de boetebon en je ID bewijs bij te voegen/ te uploaden.
Bezwaar:
Tegen een opgelegde boete kun je in bezwaar gaan, dit heeft echter alleen kans van slagen als je feiten kunt aandragen waaruit blijkt dat het onterecht is dat je een boete hebt opgelegd gekregen. Arriva kan 3 verschillende beslissingen nemen:
Het bezwaar wordt gehonoreerd
Het bezwaar wordt gedeeltelijk gehonoreerd
Het bewaar wordt afgewezen.
Tegen het besluit van Arriva kan je niet nogmaals bezwaar maken, verdere correspondentie wordt niet in behandeling genomen.
Het heeft geen zin om bezwaar in te dienen als je;
Op saldo reist en bent vergeten in te checken
Onvoldoende saldo op je OVchipkaart had staan
Je een reis hebt gemaakt op de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders
Geen of onvoldoende (munt)geld had om een kaartje te kunnen kopen
Bij een andere vervoerder hebt ingecheckt
In bovengenoemde gevallen wordt het bezwaar afgewezen.
Bezwaar indien kan binnen 14 dagen nadat de boete is uitgeschreven via het contactformulier op de Arriva website.
Of per post naar
Arriva Nederland
Afdeling Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen
Vergeet niet alle relevante informatie bij te voegen zoals kopie van de OV-chipkaart, de gekochte vervoerbewijzen of betaalbewijzen.