UitgeklaptMoet ik een e-ticket printen?
Nee, je hoeft een Arriva e-ticket niet te printen. Je kunt je e-ticket na aankoop laden in de Arriva-app. Voor meer informatie kijk je op de informatiepagina.
Uw ervaring op deze site zal worden verbeterd door het toestaan van cookies.
Nee, je hoeft een Arriva e-ticket niet te printen. Je kunt je e-ticket na aankoop laden in de Arriva-app. Voor meer informatie kijk je op de informatiepagina.
Bij de kaartautomaat kun je (contactloos) pinnen of met een creditcard betalen. Bij de kaartautomaat kun je betalen met een creditcard van Visa, Mastercard, JB en American Express. Diner’s Club wordt niet geaccepteerd.
Contant geld wordt niet geaccepteerd.
Plan je reis van deur-tot-deur met onze reisplanner. Het is ook mogelijk de dienstregeling per lijn op te vragen. Blijf onderweg op de hoogte van de actuele status van je reis met onze app!
Als je tijdens controle niet bent ingecheckt of geen geldig vervoerbewijs kunt tonen, wordt er een uitstel van betaling (boete) uitgeschreven. Het verschuldigde bedrag bestaat uit de ritprijs en een wettelijke verhoging van 50 euro.
Je betaling dient binnen 14 dagen, gerekend van de dag van overtreding, door ons ontvangen te zijn. Betaal op tijd, zo voorkom je een onnodige verhoging.
Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).
Je mag 3 keer per jaar een toonrechtverzoek indienen in geval de boete is uitgeschreven in de vrij reizen periode van je abonnement. Abonnementen die onder de Arriva toonrechtregeling vallen zijn onder andere:
Kortingabonnementen en los gekochte vervoerbewijzen vallen niet onder de Arriva toonrechtregeling.
Toonrecht kan binnen 7 dagen (de datum van overtreding geldt als dag 1) aangevraagd worden via één van de Arriva OV Servicepunten of via het contactformulier. Voeg een kopie toe van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitsbewijs als één document.
Tegen een opgelegde boete kun je in bezwaar gaan. Dit heeft echter alleen kans van slagen als je feiten kunt aandragen waaruit blijkt dat het onterecht is dat je een boete hebt opgelegd gekregen. Arriva kan 3 verschillende beslissingen nemen:
Tegen het besluit van Arriva kun je niet nogmaals bezwaar maken, verdere correspondentie wordt niet in behandeling genomen.
Het heeft geen zin om bezwaar in te dienen als je:
In bovengenoemde gevallen wordt het bezwaar afgewezen.
Bezwaar indien kan binnen 14 dagen nadat de boete is uitgeschreven via het contactformulier.
Of per post naar
Arriva Nederland
Afdeling Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen
Vergeet niet alle relevante informatie bij te voegen zoals een kopie van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitsbewijs.
Ja, dat mag. Lees meer informatie over je identiteitsbewijs op de website van de Rijksoverheid.
Wij doen aangifte bij het openbaar ministerie wanneer je op dag 28 nog niet of onvolledig hebt betaald. Je bent dan wettelijk in overtreding in verband met het plegen van een strafbaar feit: zwartrijden. Het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) stuurt daarop de bekeuring voor het proces-verbaal. Daarnaast hebben wij nog een ritprijs plus verhoging(en) te ontvangen. Het betreffende dossier wordt overgedragen aan Flanderijn om zorg te dragen dat wij dit bedrag betaald krijgen.
Als je regelmatig met Arriva reist, kan een abonnement voordeliger zijn dan reizen op saldo. Kijk snel of er een abonnement is dat bij jou past!
Bekijk alle voordelen van een abonnement op de informatiepagina of bekijk de abonnementen direct in de webshop.
Reist je kind naar school met het openbaar vervoer? Dan is een abonnement voor bus en/of trein vaak voordelig!
Welk abonnement het beste past is afhankelijk van de reisregio, het vervoermiddel, welk moment van de dag je kind reist en de leeftijd van je kind(eren).
Abonnementen zijn er in verschillende vormen. Met het ene abonnement mag je in een bepaald gebied of op een bepaald moment onbeperkt reizen. Met een ander abonnement krijg je korting op je ritprijs.
Speciaal voor scholieren (leeftijd 12 t/m 18 jaar) zijn er diverse voordelige abonnementen verkrijgbaar. Klik hier voor meer informatie over de scholierenabonnementen.
Een abonnement plaats je op de persoonlijke OV-chipkaart van je kind. Je kind dient met de OV-chipkaart altijd in- en uit te checken.
Nog geen OV-chipkaart of wil je meer informatie over de OV-chipkaart? Kijk dan op de website van klantenservice OV-chipkaart.
Nee, we hebben geen compensatieregeling. Het is niet mogelijk om eerdere maanden terug te krijgen als abonnement of in geld.
Ook is het niet mogelijk abonnementen tijdelijk stop te zetten.
De normale abonnementsvoorwaarden blijven gelden.
Raadpleeg de voorwaarden van je abonnement om te kijken hoe je je abonnement eventueel kunt stopzetten.
Wil je je abonnement stopzetten? Stuur een restitutieverzoek via ons online contactformulier of bel ons.
Kleine huisdieren in een draagtas of mand reizen gratis mee in de trein én in de bus. Voor honden geldt:
Een Arriva Alert is een pushmelding welke je op je telefoon of tablet ontvangt op het moment dat er sprake is van een verstoring op jouw treintraject.
Om Arriva Alerts te ontvangen heb je de Arriva App op je telefoon of tablet nodig. De Arriva App is te downloaden in de App Store en Google Play. Nadat je deze applicatie hebt gedownload en geïnstalleerd, klik je hier om je aan- en af te melden voor de Arriva Alert. Open de link vanuit je telefoon of tablet en klik op de rode button ‘’Trajecten Kiezen’’.
Nee, Arriva Alert werkt alleen via de Arriva App. Je kunt deze app gemakkelijk downloaden via de App Store of Google Play.
Arriva Alert is beschikbaar voor reizigers die reizen op een Arriva treintraject.
Arriva Alert is in deze fase eerst ontwikkeld om reisinformatie bij verstoringen op treintrajecten te melden. Een variant voor busreizen vraagt om een andere techniek. We onderzoeken op dit moment de mogelijkheden om Arriva Alert in de toekomst ook voor busreizen beschikbaar te maken.
Arriva Alert maakt geen gebruik van persoonsgegevens. Arriva Alert verstuurt berichten op basis van het unieke app-installatienummer (token id). Hier vind je meer informatie over je privacy bij Arriva.
Ja. Je meldt je aan voor een bepaald traject en ontvangt hierover de alerts in beide richtingen.
Nee. Het is alleen mogelijk om je aan te melden op één of meerdere volledige trajecten. Het is niet mogelijk om je aan te melden op een gedeeltelijk traject.
Je ontvangt een Arriva Alert op het moment dat er één of meerdere ritten niet rijden. Op het moment dat er niet aangegeven staat dat jouw rit is uitgevallen, dan rijdt deze gewoon.
Dit kan meerdere oorzaken hebben. In de meeste gevallen staan de instellingen van pushberichten uit op je telefoon. Daarnaast ontvang je bij een Android telefoon geen Arriva Alert op het moment dat je de ‘’spaarstand’’ aan hebt staan. Heb je de instellingen gecontroleerd, maar ontvang je nog steeds geen Alerts? Klik hier om contact op te nemen.
De reguliere restitutieregels zijn van kracht bij vertraging of uitval van een rit. Alle informatie hierover vind je op onze pagina "Niet tevreden, geld terug". Kies hier voor de regio waarin je reist.
Klik hier om contact op te nemen als je vragen hebt over Arriva Alert.
We krijgen steeds vaker de vraag waar onze treinenvloot uit bestaat. In totaal hebben we nu 147 treinen die rijden in de provincies Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg en Overijssel.
Onze treinvloeren hebben allemaal dezelfde hoogte als het perron, waardoor in- en uitstappen met een rolstoel, rollator of scootmobiel geen probleem is (met uitzondering van de treinen op het traject Almelo-Hardenberg). Ook de meeste bussen hebben een lage vloer. En er zijn zitplaatsen gereserveerd voor mensen die slecht ter been zijn. Reis je met een rolstoel, dan is er een speciale opstelplaats met gordel en verlaagde stopknop. Bushaltes kunnen verschillen in toegankelijkheid, treinperrons zijn bereikbaar met een lift.
Voor het vervoer van een rolstoel in onze bussen en treinen gelden de Europese richtlijnen.
Een scootmobiel mag niet mee in de bus. In de trein is een scootmobiel wel toegestaan. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
Voor de in- en uitstaphulp op de stations Heerlen, Maastricht, Sittard, Roermond, Venlo en Nijmegen maken we gebruik van de reisassistenten van NS.
Voor de stations Kerkrade, Landgraaf, Valkenburg, Echt en Venray worden door Arriva taxichauffeurs ingehuurd en zij helpen reizigers met een motorische, visuele, auditieve of andere (ook tijdelijke) functiebeperking. Voor (zware) bagage dien je zelf zorg te dragen.
Je kunt assistentie aanvragen tot één uur (60 minuten) voor vertrek. Je meld je minimaal een kwartier voor vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt. De reis-assistent brengt je naar het juiste perron en helpt je in de trein. Aan het einde van de rit helpt een reis-assistent je weer uit de trein en brengt je naar de uitgang van het station. Ook met vragen kun je bij de reis-assistent terecht.
Zijn er toch problemen? Bel dan 030-235 78 22 (7 dagen per week, 24 uur per dag).
Is je vraag hierboven niet beantwoord? Kijk dan op onze informatiepagina.
De fiets kan buiten de spits mee in de trein. Hiervoor heb je een Dagkaart Fiets Trein en Bus nodig die te koop is als losse kaart in de bus, bij de automaat op het station of bestel de kaart eenvoudig online als e-ticket. Spitstijden zijn van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.30 uur. In het weekend en in juli en augustus mag de fiets de hele dag mee. Een geheel opgevouwen vouwfiets vervoeren in de trein is altijd gratis.
*Reizigers met een beperking die de tandem als hulpmiddel gebruiken en een begeleider bij zich zich hebben, mogen de tandem wel meenemen.
In Limburg kan er na 9.00 uur een gewone fiets ook mee in de bus, met uitzondering van de Limburgliner (lijnen 83, 350, 370 en 371) en kleinere (buurt)bussen. Als geldig vervoerbewijs heb je (naast je eigen vervoerbewijs) een Dal Dagkaart Fiets Bus nodig, die te koop is als losse kaart in de bus, bij de automaat op het station of bestel de kaart eenvoudig online als e-ticket. Vouwfietsen moeten als handbagage opgevouwen worden. Het vervoer is dan gratis.
Maak je op grond van je beperking gebruik van een (elektrische) fiets, loop- of ligfiets? Je mag deze gratis meenemen in de bus en trein (rekening houdend met de spelregels hierboven). Zorg ervoor dat je de officiële logo-sticker kunt tonen gecombineerd met een Gehandicaptenparkeerkaart, WMO-vervoerspas of Voor Elkaar Pas, Valys-pas of OV-Begeleiderskaart.
Vanuit Nederland bel je het gratis telefoonnummer 0800 0224050. Bel je vanuit België of Duitsland, dan is het telefoonnummer 088 2776880.
Meer informatie over OV-shuttle en meer
Soms is het gewoon prettiger om zaken persoonlijk te regelen. Dat kan bij een Arriva OV Servicepunt bij jou in de buurt. Een echte OV-winkel waar onze mensen voor je klaar staan.
Op de trajecten Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen rijden zowel Arriva als NS op hetzelfde spoor. Houd hierbij rekening met het volgende:
Arriva loopt samen met de provincie Limburg voorop als het gaat om elektrisch vervoer. Binnen 10 jaar na start van de concessie zullen alle bussen en treinen die in Limburg rijden elektrisch zijn. Dan is Limburg qua openbaar vervoer geheel zero emissie.
In 2016 startten we in Venlo (stadslijnen) en Maastricht (lijn 3) al met de eerste 16 elektrische bussen. In 2018 en 2019 zijn daar nieuwe elektrische bussen bijgekomen en nu telt de Limburgse vloot in totaal 95 elektrische bussen die zowel in de stad als in de streek rijden in de provincie. Dat is nu ongeveer de helft van al onze grote bussen in Limburg.
In Limburg zijn alle trajecten, behalve de Maaslijn, geëlektrificeerd. Op de Maaslijn rijden dieseltreinen. De Maaslijn wordt in opdracht van de provincie Limburg nog geëlektrificeerd. Na de realisatie kan Arriva die lijn ook geheel elektrisch rijden.
Alle producten, nieuwsberichten en wijzigingen in de site worden dan voor jouw regio getoond.