Arriva rijdt ruim 30% van alle elektrische bussen in Nederland

Arriva Nederland draagt bij aan het verminderen van de CO2 uitstoot in Nederland. Het streven is om in 2025 klimaatneutraal te opereren. Daarom doet het bedrijf al sinds 2012 ervaring op met het rijden van elektrische bussen op verschillende plekken in Nederland. Vanaf die tijd groeide de vloot elektrische bussen tot 157 en groeit gestaag verder. Daarmee rijdt Arriva in de verschillende concessiegebieden op dit moment met ruim 30% van alle* in Nederland rijdende elektrische, comfortabele maar vooral ook schone en stille bussen.

Limburg

Vanaf de start van Arriva in Limburg, in december 2016, werd de volledige stadsdienst in Venlo en ook stadslijn 3 in Maastricht elektrisch. Met 16 elektrische bussen werden zo de eerste ervaringen in Limburg opgedaan. Vanaf december 2018 werden er in Maastricht geleidelijk 24 nieuwe elektrische bussen toegevoegd. Daarmee werden de Maastrichtse stadslijnen 1,2,3 5 en 6 elektrisch. Ook werd een nieuwe gasloze werkplaats in Maastricht, voorzien van moderne isolatie en zonnepanelen, gebouwd om klimaatneutraal werken daar mogelijk te maken. Vanaf eind juni 2019 kwamen er  55 elektrische bussen bij die in de hele provincie ook op langere (streek) afstand worden ingezet. In Limburg rijdt Arriva in totaal met 95 elektrische bussen. Dat is de helft van de busvloot die voor Arriva het openbaar vervoer in Limburg verzorgt.

Leiden

Vanaf 12 maart 2019 startte Arriva met de elektrificatie van de Leidse stadsdienst. De eerste vier elektrische bussen begonnen op de stadslijnen 1 t/m 4. Een maand later waren alle ‘oude’ bussen op deze lijnen vervangen door de milieuvriendelijke variant. In september stroomden de laatste 10 elektrische bussen in, waardoor de hele stadsdienst van Leiden nu met 23 elektrische bussen schoon en stil wordt gereden. Sinds maart 2019 reden de bussen gezamenlijk 478.000 kilometer en was het niet nodig om 158.000 liter fossiele brandstof, diesel, te gebruiken.

Noordelijk regio

In de noordelijke regio - onder andere op de Waddeneilanden – rijdt Arriva in totaal met 27 elektrische bussen. In 2013 startten 6 elektrische bussen op Schiermonnikoog, in december 2016 kwamen er 14 bij op Vlieland,  Terschelling en Ameland. Als laatste werden in december 2018 nog 7 elektrische bussen toegevoegd die rijden in en rond Leeuwarden. Tien van de elektrische bussen die in de noordelijke regio rijden zijn zogenaamde gelede (extra lange) bussen.

Den Bosch

In april 2018 werden aan de reeds bestaande elektrische bussen die al eerder op Transferiumlijn 70 de Vliert reden nog 9 toegevoegd in Den Bosch waardoor het totale aantal bussen in de stad op 12 komt. Daarmee werden ook de buslijnen 8 en 9 in de stad elektrisch. Gedurende de dag worden deze bussen geladen bij halte Maasoever. Het laadstation heeft een lader met twee aansluitpunten (hood). De buschauffeur wisselt er van bus; neemt de geladen bus weer mee in de dienstregeling en zet de andere bus onder de lader.

En nog meer

Bij de overgang naar elektrisch rijden in het openbaar vervoer komt veel kijken. Niet alleen de aanschaf van de bussen maar ook de inkoop en het aanleggen van laadinfra en het maken van afspraken met energieleveranciers voor het leveren van groene stroom maken deel uit van een voorbereidingstraject voor elektrisch rijden. Daarnaast is er aanvullende instructie nodig voor de chauffeurs en moet in de dienstregeling rekening gehouden worden met tussentijdse laadmomenten. In verreweg de meeste regio’s waar Arriva rijdt zijn de ook de auto’s, waarmee chauffeurs pendelen tussen de vestiging en startlocatie van de dienst, elektrisch. Het gaat om 65 zogenaamde Personeels Ophaal Dienst(POD) auto's