In- en uitstaphulp op treinstations in Fryslân en Groningen
Vanaf maandag 12 april 2021 rijden wij met onze nieuwe WINK-treinen in Fryslân en deels in Groningen. Enkele perrons zijn nog niet op de juiste hoogte voor deze nieuwe treinen. Met de inzet van de nieuwe treinen, rijden er twee typen treinen van Arriva in het noorden. De plank die uitschuift bij het in- en uitstappen verschilt per trein, maar beide hoogtes voldoen aan de gestelde eisen. Bij de meeste stations zijn de hoogteverschillen tussen het perron en de trein zo klein dat alle reizigers makkelijk in en uit kunnen stappen.
Bij enkele stations wijkt de hoogte tussen de trein en het perron meer af dan gemiddeld:
- Deinum
- Harlingen Haven
- Groningen
- Koudum-Molkwerum
- Sneek
- Sneek Noord
- Stavoren
- Workum
Op deze stations kunnen reizigers, met name reizigers die reizen met een rolstoel of scootmobiel, hinder ondervinden bij het in- en uitstappen. De komende jaren wordt gewerkt aan het toegankelijker maken van deze perrons. In 2021 past ProRail de perrons op Harlingen Haven en Deinum aan. Daarna werkt ProRail ook aan de overige genoemde stations.
In de tussentijd bieden wij hulp aan voor reizigers bij het in- en uitstappen van de trein; reisassistentie. Je kunt reisassistentie aanvragen op je vertrekstation, je aankomststation en bij een overstap.
Hoe vraag ik reisassistentie aan:
Je kunt telefonisch reisassistentie aanvragen tot drie uur (180 minuten) voor aankomst/vertrek via 0800 0232545 (gratis).* Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur. In het weekend en op feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur.
Je meldt je minimaal 10 minuten voor vertrek op het afgesproken perron. De reisassistent vangt je daar op en helpt je bij het instappen van de trein. Aan het einde van de rit helpt een reisassistent je weer uit de trein en brengt je desgewenst naar je volgende trein of naar de uitgang van het station. Als je tijdens je rit vragen hebt over de reisassistentie, neem je telefonisch contact op met de klantenservice.
* Geen gesprekskosten. Bel je met een mobiele telefoon, dan gelden wel de kosten van de telefoonaanbieder.