WerkenbijArriva Wijzig regio

Machinist René Brunink

René Brunink (49) heeft het goed naar zijn zin na carrièreswitch. In 2017 is René begonnen aan de opleiding voor treinmachinist. Hiervoor was hij jarenlang vrachtwagenchauffeur.

“Ik moest in de zomer van 2016 noodgedwongen op zoek naar een andere baan. Heel bewust heb ik toen een aantal maanden de tijd genomen om voor mijzelf te kijken wat ik nu echt wilde gaan doen. Dat het iets in de logistiek of met vervoer zou worden, was wel zeker. “

Samen met zijn vrouw ging René in die periode een dagje uit met de trein. “Onderweg hadden we het erover of machinist niet wat voor mij zou zijn. De dagen erna ben ik gaan googelen en kwam ik een vacature tegen van uitzendbureau Consolid. In opdracht van Arriva ging Consolid  machinisten opleiden voor de Vechtdallijnen. Ik heb cabinefilmpjes van treinritten bekeken en uiteindelijk gereageerd op deze vacature. Na een paar weken kreeg ik een telefoontje van het recruitmentteam van Consolid: ik was door de eerste selectie en moest een online test maken. Daarna volgden er nog diverse gesprekken en keuringen. Uiteindelijk werd ik geschikt bevonden om de opleiding te volgen. Op dat moment had ik trouwens nog steeds niet het gevoel van ‘dit is het’, want eigenlijk wist ik nog niet precies waar ik aan begon.

De opleiding was pittig. Ik heb er veel tijd in gestoken. Overdag zat ik in de schoolbanken en ’s avonds nog 2 à 3 uur met m’n neus in de boeken. Gelukkig hadden we een leuke docent die de theorie als een soort cabaretshow gaf. De praktijklessen op de trein waren een welkome afwisseling, waarbij je alle geleerde theorie in de praktijk leerde toepassen. Een fantastische mentormachinist, waar ik een goede klik mee had, heeft mij hierin begeleid. Medio juni heb ik mijn Proeve van Bekwaamheid (praktijkexamen) gehaald. Vanaf toen mocht ik zelfstandig een trein rijden.

Inmiddels rijd ik nu ruim een half jaar zelfstandig mijn diensten. Het is fantastisch werk en ik heb geweldige collega’s, bij wie ik nog altijd kan aankloppen voor hulp of advies. Op de vraag of het is wat ik ervan verwacht had, kan ik geen antwoord geven, simpelweg omdat ik niet wist wat ik ervan moest verwachten. Wel kan ik zeggen dat ik het werk heel erg leuk vind. Het gevoel van ‘dit is het’ hoeft er dus niet meteen te zijn, het kan ook groeien.

Mensen vragen weleens of mijn werk niet saai is. Hoewel het steeds hetzelfde traject is van Zwolle naar Emmen en weer terug, is toch iedere dag weer anders. Zonnig, bewolkt, regenachtig, zware regen, sneeuw, warm, koud, iedere weersgesteldheid geeft een ander omgevingsbeeld. Je kijkt dan toch anders naar buiten. Bovendien vergt iedere weertype weer een andere manier van rijden en remmen. Iedere dag is het een uitdaging om de trein te rijden, comfortabel voor de reizigers en dan ook nog op tijd. Als je dat ziet, zit daar voldoende uitdaging in.”