
In- en uitchecken met je OV-chipkaart

Hoe werkt in- en uitchecken met je OV-chipkaart?
Je checkt in op je vertrekstation of -halte. Aan het eind van de reis check je weer uit op je aankomststation of -halte. Stap je over van vervoerder of vervoersmiddel? Dan check je opnieuw in en uit. Zo wordt de juiste prijs berekend en krijg je geen dubbele reiskosten. Op de poorten en palen staat het logo van de vervoerder. Dat is om handig om te checken, zodat je bij de juiste vervoerder in- of uitcheckt.
Na het uitchecken wordt de prijs van je reis bepaald. Het saldo wordt vervolgens van je OV-chipkaart afgeschreven. Reis je met leeftijdskorting of met een abonnement? Dan worden kortingen automatisch toegepast. Daar hoef je niks voor te doen.
Een uitcheck gemist
Heb je gereisd met een OV-chipkaart en ben je vergeten uit te checken? Vraag dan in 3 simpele stappen je saldo terug via uitcheckgemist.nl.
Je teruggevraagde saldo wordt klaargezet. Je kunt dit op 2 manieren op je OV-chipkaart zetten:
- Je haalt het teruggevraagde saldo op bij een ophaalautomaat.
- Of reis je na je aanvraag op uitcheckgemist.nl met de trein van NS? Dan hoef je niet langs de ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je OV-chipkaart.
Heb je niet kunnen uitchecken omdat de kaartlezer stuk was? Of is er een te hoog bedrag afgeschreven? Dan kun je gebruik maken van ons contactformulier.
Vergeten uit te checken met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht
Veelgestelde vragen
Via ons contactformulier kun je een stopzetting aan ons doorgeven.
Een fout gemaakt tijdens het bestellen? Je kan dit aan ons doorgeven via het contactformulier. We proberen je zo snel mogelijk te helpen!
Een kwartaal en jaarabonnement kun je in de meeste gevallen in 3 (kwartaalabonnement) of 10 (jaarabonnement) betalen. Als dit mogelijk is, dan staat dit aangegeven in de webshop bij het abonnement.
Hiervoor heb je wel een Mijn Arriva-account nodig. Heb je nog geen Mijn Arriva-account, geen probleem, je kan tijdens de bestelling gewoon een account aanmaken.
Als je kiest voor gespreid betalen, betaal je de eerste termijn altijd tijdens je bestelling.
Abonnementen die je in de webshop bestelt, betaal je eenvoudig en direct via je eigen bank met iDEAL of met je creditcard (o.a. Visa en Mastercard).
Je abonnement wordt niet automatisch verlengd. Via onze webshop kun je het abonnement opnieuw bestellen
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
De Arriva-abonnementen kun je in de meeste gevallen alleen gebruiken bij Arriva. Soms is een Arriva-abonnement ook geldig bij een andere vervoerder. Bijvoorbeeld op bepaalde lijnen en routes. Dit staat altijd bij het abonnement vermeld in de webshop. NS-abonnementen zijn ook bij ons in de trein geldig. Als er uitzonderingen gelden, dan staat dit vermeld in de voorwaarden. Als er uitzonderingen zijn, dan staat dit in de voorwaarden
Via ons contactformulier kun je een stopzetting aan ons doorgeven.
Je abonnement wordt niet automatisch verlengd. Via onze webshop kun je het abonnement opnieuw bestellen
Een fout gemaakt tijdens het bestellen? Je kan dit aan ons doorgeven via het contactformulier. We proberen je zo snel mogelijk te helpen!
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
Een kwartaal en jaarabonnement kun je in de meeste gevallen in 3 (kwartaalabonnement) of 10 (jaarabonnement) betalen. Als dit mogelijk is, dan staat dit aangegeven in de webshop bij het abonnement.
Hiervoor heb je wel een Mijn Arriva-account nodig. Heb je nog geen Mijn Arriva-account, geen probleem, je kan tijdens de bestelling gewoon een account aanmaken.
Als je kiest voor gespreid betalen, betaal je de eerste termijn altijd tijdens je bestelling.
Abonnementen die je in de webshop bestelt, betaal je eenvoudig en direct via je eigen bank met iDEAL of met je creditcard (o.a. Visa en Mastercard).
De Arriva-abonnementen kun je in de meeste gevallen alleen gebruiken bij Arriva. Soms is een Arriva-abonnement ook geldig bij een andere vervoerder. Bijvoorbeeld op bepaalde lijnen en routes. Dit staat altijd bij het abonnement vermeld in de webshop. NS-abonnementen zijn ook bij ons in de trein geldig. Als er uitzonderingen gelden, dan staat dit vermeld in de voorwaarden. Als er uitzonderingen zijn, dan staat dit in de voorwaarden