Veelgestelde vragen
Heb je een vraag voor ons? De kans is groot dat je niet de enige bent. We hebben de vragen die de reizigers het vaakst stellen op een rijtje gezet. Op deze manier heb je snel antwoord op je vraag!
Heb je een vraag voor ons? De kans is groot dat je niet de enige bent. We hebben de vragen die de reizigers het vaakst stellen op een rijtje gezet. Op deze manier heb je snel antwoord op je vraag!
OVpay is de nieuwe manier van in- en uitchecken in het OV in Nederland. Een kaartje kopen in de bus met je contactloze betaalpas en mobiel kan al. Nu kun je ook in- en uitchecken met je contactloze betaalpas en creditcard, evenals met je betaalpas op je mobiel. Dat is nieuw en biedt gemak!
De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement. Samen met OVpay werken we er hard aan om het ook mogelijk te maken dat je met een abonnement op je betaalpas kunt reizen. Wanneer dat klaar is weten we nog niet, houd daarvoor ovpay.nl in de gaten.
Het kan nu al op heel veel plekken in ons land en straks overal. Hier check je bij Arriva al in en uit met je betaalpas:
In de buurtbussen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Brabant kan voorlopig nog niet worden ingecheckt met de betaalpas.
Bekijk de precieze locaties waar je kunt betalen met je betaalpas.
Hier lees je alle voorwaarden van OVpay.
Ben je vergeten uit te checken, dan kan het zijn dat je een hogere ritprijs betaalt. Zodra je de afschrijving van de rit ziet in je bankomgeving kunnen wij je helpen. Deze is in de meeste gevallen na 1 dag zichtbaar. We helpen je graag via ovpay.nl/reisoverzicht. Houd je referentienummer en het afgeschreven bedrag bij de hand.
OVpay is de nieuwe manier van in- en uitchecken in het OV in Nederland. Een kaartje kopen in de bus met je contactloze betaalpas en mobiel kan al. Nu kun je ook in- en uitchecken met je contactloze betaalpas en creditcard, evenals met je betaalpas op je mobiel. Dat is nieuw en biedt gemak!
De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement. Samen met OVpay werken we er hard aan om het ook mogelijk te maken dat je met een abonnement op je betaalpas kunt reizen. Wanneer dat klaar is weten we nog niet, houd daarvoor ovpay.nl in de gaten.
Hier lees je alle voorwaarden van OVpay.
Het kan nu al op heel veel plekken in ons land en straks overal. Hier check je bij Arriva al in en uit met je betaalpas:
In de buurtbussen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Brabant kan voorlopig nog niet worden ingecheckt met de betaalpas.
Bekijk de precieze locaties waar je kunt betalen met je betaalpas.
Ben je vergeten uit te checken, dan kan het zijn dat je een hogere ritprijs betaalt. Zodra je de afschrijving van de rit ziet in je bankomgeving kunnen wij je helpen. Deze is in de meeste gevallen na 1 dag zichtbaar. We helpen je graag via ovpay.nl/reisoverzicht. Houd je referentienummer en het afgeschreven bedrag bij de hand.
Voor het reizen met het openbaar stads- en streekvervoer en regionaal openbaar vervoer per trein gelden algemene voorwaarden.
Om de reis voor iedereen zo aangenaam mogelijk te houden, zien we graag dat reizigers zich aan onze reisregels houden. Bekijk onze reisregels en voorwaarden.
Je kan op verschillende manieren een reis plannen. We helpen je graag om een reis te plannen of om de juiste reisinformatie te vinden. Je kunt:
- direct je reis plannen in onze reisplanner
- een dienstregeling zoeken
- eventuele storingen en werkzaamheden bekijken
Een vouwfiets mag gratis mee in de trein én in de bus als die helemaal opgevouwen is. In de trein mag buiten de spits ook de gewone fiets mee. Hiervoor heb je in de meeste gevallen wel een fietskaartje nodig die te koop is bij de automaat op het station.
Neem je fiets mee in de trein (met uitzondering van de vouwfiets) buiten de spits. Spitstijden zijn van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.30 uur.
Bekijk hier alle regels voor de fiets in de bus of trein.
Je kan nu ook in- en uitchecken met je betaalpas, met de betaalapp op je telefoon en je smartwatch. Bekijk alle informatie op onze OVpay pagina of op ovpay.nl voor meer informatie. Ook kun je hier je gemiste in- en uitcheck aanpassen en je gemaakte reizen bekijken.
Ben je iets verloren in één van onze bussen of treinen? We helpen je graag om het voorwerp weer terug te vinden. Alle voorwerpen die wij vinden, plaatsen wij via iLost. Staat je voorwerp na 5 werkdagen nog niet op de website? Dan hebben wij het helaas niet gevonden.
Wij verzorgen het openbaar vervoer op de Waddeneilanden Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland. Op de eilanden gelden andere tarieven dan op het vaste land.
Het kan zijn dat door werkzaamheden of een evenement er een tijdelijke omleiding of storing is. Dit kan betekenen dat de bus een andere route moet rijden, de trein niet rijdt en er vervangende bussen rijden.
Storingen of omleidingen per regio bekijken
Kies jouw regio om de omleidingen of storingen in je regio te bekijken.
1. Je kunt in- en uitchecken met je OV-chipkaart
2. Ook kun je nu in- en uitchecken in het OV met je pinpas, creditcard of mobiel. Je betaalt het normale OV-chipkaarttarief.
3. Je kunt een los kaartje gewoon betalen met je bankpas, creditcard of mobiel. Contant geld wordt niet geaccepteerd.
Kleine huisdieren in een draagtas of mand reizen gratis mee in de trein én in de bus.
Voor honden geldt:
Op werkdagen zijn de daluren voor 6.30 uur, tussen 9.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. De weekenden en feestdagen de hele dag.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
Voor het reizen met het openbaar stads- en streekvervoer en regionaal openbaar vervoer per trein gelden algemene voorwaarden.
Wij verzorgen het openbaar vervoer op de Waddeneilanden Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland. Op de eilanden gelden andere tarieven dan op het vaste land.
Om de reis voor iedereen zo aangenaam mogelijk te houden, zien we graag dat reizigers zich aan onze reisregels houden. Bekijk onze reisregels en voorwaarden.
Het kan zijn dat door werkzaamheden of een evenement er een tijdelijke omleiding of storing is. Dit kan betekenen dat de bus een andere route moet rijden, de trein niet rijdt en er vervangende bussen rijden.
Storingen of omleidingen per regio bekijken
Kies jouw regio om de omleidingen of storingen in je regio te bekijken.
Je kan op verschillende manieren een reis plannen. We helpen je graag om een reis te plannen of om de juiste reisinformatie te vinden. Je kunt:
- direct je reis plannen in onze reisplanner
- een dienstregeling zoeken
- eventuele storingen en werkzaamheden bekijken
1. Je kunt in- en uitchecken met je OV-chipkaart
2. Ook kun je nu in- en uitchecken in het OV met je pinpas, creditcard of mobiel. Je betaalt het normale OV-chipkaarttarief.
3. Je kunt een los kaartje gewoon betalen met je bankpas, creditcard of mobiel. Contant geld wordt niet geaccepteerd.
Een vouwfiets mag gratis mee in de trein én in de bus als die helemaal opgevouwen is. In de trein mag buiten de spits ook de gewone fiets mee. Hiervoor heb je in de meeste gevallen wel een fietskaartje nodig die te koop is bij de automaat op het station.
Neem je fiets mee in de trein (met uitzondering van de vouwfiets) buiten de spits. Spitstijden zijn van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.30 uur.
Bekijk hier alle regels voor de fiets in de bus of trein.
Kleine huisdieren in een draagtas of mand reizen gratis mee in de trein én in de bus.
Voor honden geldt:
Je kan nu ook in- en uitchecken met je betaalpas, met de betaalapp op je telefoon en je smartwatch. Bekijk alle informatie op onze OVpay pagina of op ovpay.nl voor meer informatie. Ook kun je hier je gemiste in- en uitcheck aanpassen en je gemaakte reizen bekijken.
Op werkdagen zijn de daluren voor 6.30 uur, tussen 9.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. De weekenden en feestdagen de hele dag.
Ben je iets verloren in één van onze bussen of treinen? We helpen je graag om het voorwerp weer terug te vinden. Alle voorwerpen die wij vinden, plaatsen wij via iLost. Staat je voorwerp na 5 werkdagen nog niet op de website? Dan hebben wij het helaas niet gevonden.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
Via ons contactformulier kun je een stopzetting aan ons doorgeven.
Een fout gemaakt tijdens het bestellen? Je kan dit aan ons doorgeven via het contactformulier. We proberen je zo snel mogelijk te helpen!
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
De Arriva-abonnementen kun je in de meeste gevallen alleen gebruiken bij Arriva. Soms is een Arriva-abonnement ook geldig bij een andere vervoerder. Bijvoorbeeld op bepaalde lijnen en routes. Dit staat altijd bij het abonnement vermeld in de webshop. NS-abonnementen zijn ook bij ons in de trein geldig. Als er uitzonderingen gelden, dan staat dit vermeld in de voorwaarden. Als er uitzonderingen zijn, dan staat dit in de voorwaarden
Check in en uit met je OV-chipkaart of betaalpas (contactloze bankpas, creditcard of mobiel)
Liever een kaartje bij de kaartautomaat? Dan kan! Let op: een kaartje uit de kaartautomaat is altijd 1 euro duurder dan het OV-chipkaarttarief!
Er zijn meerdere opties wanneer je reist met een groep. Op de Samen reizen pagina lees je er meer over en kun je een aanvraag voor een groepsticket indienen.
Je abonnement wordt niet automatisch verlengd. Via onze webshop kun je het abonnement opnieuw bestellen
Op onze abonnementen pagina kun je per regio zien welke abonnementen we hebben. Ook kun je naar de webshop om alle abonnementen te bekijken en direct bestellen.
Een kwartaal en jaarabonnement kun je in de meeste gevallen in 3 (kwartaalabonnement) of 10 (jaarabonnement) betalen. Als dit mogelijk is, dan staat dit aangegeven in de webshop bij het abonnement.
Hiervoor heb je wel een Mijn Arriva-account nodig. Heb je nog geen Mijn Arriva-account, geen probleem, je kan tijdens de bestelling gewoon een account aanmaken.
Als je kiest voor gespreid betalen, betaal je de eerste termijn altijd tijdens je bestelling.
Abonnementen die je in de webshop bestelt, betaal je eenvoudig en direct via je eigen bank met iDEAL of met je creditcard (o.a. Visa en Mastercard).
Ja, je kunt een kaartje kopen in de bus en betalen in de bus met je bankpas, creditcard of mobiel. Contant geld wordt niet geaccepteerd in de bus.
Je kunt nu ook in- en uitchecken met je bankpas. Je betaalt dan het normale OV-chipkaarttarief.
Leg je een reis af waarbij je alleen in een bus of trein van Arriva stapt? Dan kun je snel en makkelijk een e-ticket kopen via de reisplanner. Vul je vertrekadres en bestemming in, selecteer de reisdatum en of je een enkele reis of retour maakt. Je ziet daarna meteen de prijs.
De prijs is gelijk aan reizen op saldo met een OV-chipkaart of OVpay (betalen met je bankpas). Je kunt voor maximaal 10 personen een e-ticket kopen.
Via ons contactformulier kun je een stopzetting aan ons doorgeven.
Je abonnement wordt niet automatisch verlengd. Via onze webshop kun je het abonnement opnieuw bestellen
Een fout gemaakt tijdens het bestellen? Je kan dit aan ons doorgeven via het contactformulier. We proberen je zo snel mogelijk te helpen!
Op onze abonnementen pagina kun je per regio zien welke abonnementen we hebben. Ook kun je naar de webshop om alle abonnementen te bekijken en direct bestellen.
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
Een kwartaal en jaarabonnement kun je in de meeste gevallen in 3 (kwartaalabonnement) of 10 (jaarabonnement) betalen. Als dit mogelijk is, dan staat dit aangegeven in de webshop bij het abonnement.
Hiervoor heb je wel een Mijn Arriva-account nodig. Heb je nog geen Mijn Arriva-account, geen probleem, je kan tijdens de bestelling gewoon een account aanmaken.
Als je kiest voor gespreid betalen, betaal je de eerste termijn altijd tijdens je bestelling.
Abonnementen die je in de webshop bestelt, betaal je eenvoudig en direct via je eigen bank met iDEAL of met je creditcard (o.a. Visa en Mastercard).
De Arriva-abonnementen kun je in de meeste gevallen alleen gebruiken bij Arriva. Soms is een Arriva-abonnement ook geldig bij een andere vervoerder. Bijvoorbeeld op bepaalde lijnen en routes. Dit staat altijd bij het abonnement vermeld in de webshop. NS-abonnementen zijn ook bij ons in de trein geldig. Als er uitzonderingen gelden, dan staat dit vermeld in de voorwaarden. Als er uitzonderingen zijn, dan staat dit in de voorwaarden
Ja, je kunt een kaartje kopen in de bus en betalen in de bus met je bankpas, creditcard of mobiel. Contant geld wordt niet geaccepteerd in de bus.
Je kunt nu ook in- en uitchecken met je bankpas. Je betaalt dan het normale OV-chipkaarttarief.
Check in en uit met je OV-chipkaart of betaalpas (contactloze bankpas, creditcard of mobiel)
Liever een kaartje bij de kaartautomaat? Dan kan! Let op: een kaartje uit de kaartautomaat is altijd 1 euro duurder dan het OV-chipkaarttarief!
Leg je een reis af waarbij je alleen in een bus of trein van Arriva stapt? Dan kun je snel en makkelijk een e-ticket kopen via de reisplanner. Vul je vertrekadres en bestemming in, selecteer de reisdatum en of je een enkele reis of retour maakt. Je ziet daarna meteen de prijs.
De prijs is gelijk aan reizen op saldo met een OV-chipkaart of OVpay (betalen met je bankpas). Je kunt voor maximaal 10 personen een e-ticket kopen.
Er zijn meerdere opties wanneer je reist met een groep. Op de Samen reizen pagina lees je er meer over en kun je een aanvraag voor een groepsticket indienen.
Lees hier de uitgebreide voorwaarden van de Arriva Deelfiets
Lees hier de uitgebreide voorwaarden van de Arriva Deelfiets
Ben je iets verloren in één van onze bussen of treinen? We helpen je graag om het voorwerp weer terug te vinden. Alle voorwerpen die wij vinden, plaatsen wij via iLost. Meer informatie vind je op onze iLost-pagina.
Ben je je ov-chipkaart verloren of is deze gestolen? Blokkeer je kaart dan direct via www.ov-chipkaart.nl en vraag een nieuwe OV-chipkaart aan.
Ben je iets verloren in één van onze bussen of treinen? We helpen je graag om het voorwerp weer terug te vinden. Alle voorwerpen die wij vinden, plaatsen wij via iLost. Meer informatie vind je op onze iLost-pagina.
Ben je je ov-chipkaart verloren of is deze gestolen? Blokkeer je kaart dan direct via www.ov-chipkaart.nl en vraag een nieuwe OV-chipkaart aan.
Bekijk de pagina Prijzen voor kinderen of bestel een abonnement in de webshop.
Je kunt op ov-chipkaart.nl een account aanmaken. Zo kun je al je gemaakte reizen bekijken.
Bekijk de pagina Prijzen voor kinderen of bestel een abonnement in de webshop.
Je kunt op ov-chipkaart.nl een account aanmaken. Zo kun je al je gemaakte reizen bekijken.
We doen er alles aan om jou een goede reis te bieden. Komt je trein of bus te laat of niet opdagen? Of heb je je uitcheck gemist? Dan heb je in veel gevallen recht op een (gedeeltelijke) vergoeding.
Verkeerd ingecheckt? Ook dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl.
Verkeerd ingecheckt? met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht.
Dien een geld terug verzoek in via het contactformulier wanneer je geld terug wilt vragen als je vertraging hebt opgelopen tijdens je reis.
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
Vergeten uit te checken met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht.
In sommige situaties heb je recht op geld terug wanneer je door een staking niet kon reizen. Dien een geld terug verzoek in via het contactformulier.
We doen er alles aan om jou een goede reis te bieden. Komt je trein of bus te laat of niet opdagen? Of heb je je uitcheck gemist? Dan heb je in veel gevallen recht op een (gedeeltelijke) vergoeding.
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
Vergeten uit te checken met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht.
Verkeerd ingecheckt? Ook dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl.
Verkeerd ingecheckt? met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht.
In sommige situaties heb je recht op geld terug wanneer je door een staking niet kon reizen. Dien een geld terug verzoek in via het contactformulier.
Dien een geld terug verzoek in via het contactformulier wanneer je geld terug wilt vragen als je vertraging hebt opgelopen tijdens je reis.
Het openbaar vervoer is voor iedereen. Als klantgericht personenvervoersbedrijf staan wij voor toegankelijk openbaar vervoer. Bekijk Reizen met een beperking voor meer informatie over reizen met een beperking.
Speciaal voor begeleiders van mensen met een beperking is er de OV-Begeleiderskaart. Zij mogen op vertoon van deze kaart gratis meereizen. De persoon die wordt begeleid moet wel zijn ingecheckt met een OV-chipkaart. Omdat bijna alle Arriva-treinen gelijkvloers zijn, kunnen mindervaliden meestal ook zonder hulp van een begeleider reizen.
Als je recht hebt op een OV-Begeleiderskaart, ontvang je automatisch een Toegangspas Begeleider. Met deze Toegangspas kan je begeleider de poortjes op de stations openen. De Toegangspas is gratis en 5 jaar geldig.
Let op: Het is geen vervoerbewijs. Reizen kan alleen met de OV-Begeleiderskaart.
Als je wilt, dan kun je gebruik maken van het Sunflower keycord of polsbandje. Op die manier ziet onze buschauffeur, machinist of steward dat je een niet-zichtbare beperking hebt en kunnen we je beter van dienst zijn.
Een hulphond of blindengeleidehond is in alle regio's natuurlijk welkom. De hond mag gratis mee als deze een geleidetuig draagt.
Het openbaar vervoer is voor iedereen. Als klantgericht personenvervoersbedrijf staan wij voor toegankelijk openbaar vervoer. Bekijk Reizen met een beperking voor meer informatie over reizen met een beperking.
Als je wilt, dan kun je gebruik maken van het Sunflower keycord of polsbandje. Op die manier ziet onze buschauffeur, machinist of steward dat je een niet-zichtbare beperking hebt en kunnen we je beter van dienst zijn.
Speciaal voor begeleiders van mensen met een beperking is er de OV-Begeleiderskaart. Zij mogen op vertoon van deze kaart gratis meereizen. De persoon die wordt begeleid moet wel zijn ingecheckt met een OV-chipkaart. Omdat bijna alle Arriva-treinen gelijkvloers zijn, kunnen mindervaliden meestal ook zonder hulp van een begeleider reizen.
Als je recht hebt op een OV-Begeleiderskaart, ontvang je automatisch een Toegangspas Begeleider. Met deze Toegangspas kan je begeleider de poortjes op de stations openen. De Toegangspas is gratis en 5 jaar geldig.
Let op: Het is geen vervoerbewijs. Reizen kan alleen met de OV-Begeleiderskaart.
Een hulphond of blindengeleidehond is in alle regio's natuurlijk welkom. De hond mag gratis mee als deze een geleidetuig draagt.
Bezwaar indienen kan binnen 14 dagen nadat de boete is uitgeschreven via het contactformulier.
Of per post naar
Arriva Nederland
Afdeling Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen
Vergeet niet alle relevante informatie bij te voegen zoals een kopie van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitsbewijs.
Nee, dat is niet mogelijk.
Je betaling moet binnen 14 dagen, gerekend van de dag van overtreding, betaald zijn. Betaal op tijd, zo voorkom je een onnodige verhoging.
Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).
Ja, dat mag. Lees meer informatie over je identiteitsbewijs op de website van de Rijksoverheid.
Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).
Wij doen aangifte bij het openbaar ministerie wanneer je op dag 28 je boete nog niet of onvolledig hebt betaald. Je bent dan wettelijk in overtreding in verband met het plegen van een strafbaar feit: zwartrijden. Het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) stuurt daarop de bekeuring voor het proces-verbaal. Daarnaast hebben wij nog een ritprijs plus verhoging(en) te ontvangen. Het betreffende dossier wordt overgedragen aan Flanderijn om zorg te dragen dat wij dit bedrag betaald krijgen.
Bezwaar indienen kan binnen 14 dagen nadat de boete is uitgeschreven via het contactformulier.
Of per post naar
Arriva Nederland
Afdeling Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen
Vergeet niet alle relevante informatie bij te voegen zoals een kopie van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitsbewijs.
Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).
Nee, dat is niet mogelijk.
Je betaling moet binnen 14 dagen, gerekend van de dag van overtreding, betaald zijn. Betaal op tijd, zo voorkom je een onnodige verhoging.
Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk (dit is geen acceptgirokenmerk).
Wij doen aangifte bij het openbaar ministerie wanneer je op dag 28 je boete nog niet of onvolledig hebt betaald. Je bent dan wettelijk in overtreding in verband met het plegen van een strafbaar feit: zwartrijden. Het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) stuurt daarop de bekeuring voor het proces-verbaal. Daarnaast hebben wij nog een ritprijs plus verhoging(en) te ontvangen. Het betreffende dossier wordt overgedragen aan Flanderijn om zorg te dragen dat wij dit bedrag betaald krijgen.
Ja, dat mag. Lees meer informatie over je identiteitsbewijs op de website van de Rijksoverheid.
Onze klantenservice zit voor je klaar van 6.00 uur tot 23.00 uur op maandag tot en met vrijdag. In het weekend en op feestdagen zijn we er van 7.00 uur tot 23.00 uur. Deze openingstijden gelden voor contact via Whatsapp, Twitter en Facebook, en voor telefonisch contact.