Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?

Een boete gekregen, wat nu?

Als je tijdens controle niet bent ingecheckt of geen geldig vervoerbewijs kunt tonen, wordt er een uitstel van betaling (boete) uitgeschreven. Het verschuldigde bedrag bestaat uit de ritprijs en een wettelijke verhoging van 50 euro.

De boete betalen

Je betaling dient binnen 14 dagen, gerekend van de dag van overtreding, door ons ontvangen te zijn. Betaal op tijd, zo voorkom je een onnodige verhoging.

  • Dag 1: Dag van overtreding
  • Dag 14: Herinnering + 15 euro administratiekosten.
  • Dag 28: Aanmaning. De overtreding wordt ook een zaak van justitie.
  • Dag 42: Overdracht aan het incassobureau (voor vordering van boetebedrag, ritprijs en verhoging) en CJIB (in verband met het plegen van een strafbaar feit).

Betalen kan via bankrekeningnummer NL24 DEUT 0319809927 ten name van Arriva Personenvervoer Nederland B.V., Heerenveen, onder vermelding van het boetekenmerk.

Let op: plaats het boetekenmerk bij de mededelingen/opmerking van je betaling. Het boetekenmerk is GEEN acceptgirokenmerk.

Toonrecht

Je mag 3 keer per jaar een toonrechtverzoek indienen in geval de boete is uitgeschreven in de vrij reizen periode van je abonnement. Abonnementen die onder de Arriva toonrechtregeling vallen zijn onder andere:

  • OV maandabonnement/jaarabonnement
  • Weekend Vrij / Dal Vrij abonnement
  • Studentenreisproduct week of weekend

Kortingsabonnementen en los gekochte vervoerbewijzen vallen niet onder de Arriva toonrechtregeling.

Toonrecht kan binnen 7 dagen (de datum van overtreding geldt als dag 1) aangevraagd worden via één van de Arriva OV Servicepunten of via het contactformulier. Voeg een kopie toe van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitsbewijs als één document.

Bezwaar maken

Als je het niet eens bent met je boete

Tegen een opgelegde boete kun je in bezwaar gaan. Dit heeft echter alleen kans van slagen als je feiten kunt aandragen waaruit blijkt dat het onterecht is dat je een boete hebt opgelegd gekregen. Arriva kan 3 verschillende beslissingen nemen:

  • Het bezwaar wordt gehonoreerd
  • Het bezwaar wordt gedeeltelijk gehonoreerd
  • Het bezwaar wordt afgewezen.

Tegen het besluit van Arriva kun je niet nogmaals bezwaar maken, verdere correspondentie wordt niet in behandeling genomen.

Het heeft geen zin om bezwaar in te dienen als je:

  • op saldo reist en bent vergeten in te checken;
  • onvoldoende saldo op je OV-chipkaart had staan;
  • een reis hebt gemaakt met een persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders;
  • geen of onvoldoende (munt)geld had om een kaartje te kunnen kopen;
  • bij een andere vervoerder hebt ingecheckt.

In bovengenoemde gevallen wordt het bezwaar afgewezen.

Bezwaar indienen

Bezwaar indienen kan binnen 14 dagen nadat de boete is uitgeschreven via het contactformulier.

Of per post naar:

Arriva Nederland
Afdeling Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen

Vergeet niet alle relevante informatie bij te voegen zoals een kopie van je OV-chipkaart, voorlopig proces-verbaal en identiteitsbewijs.

Bezwaar indienen

Veelgestelde vragen