Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?

Een vergoeding aanvragen

We doen er alles aan om jou een goede reis te bieden. Komt je trein of bus te laat of niet opdagen? Of heb je je uitcheck gemist? Dan heb je in veel gevallen recht op een (gedeeltelijke) vergoeding.

Uitcheck gemist

Het kan je zo gebeuren: je vergeet uit te checken aan het eind van je reis.

Uitcheck gemist met je betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel

Heb je ingecheckt betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel en vergat je uit te checken? Een gemiste check-in of -uit pas je 5 dagen na je reis zelf aan op ovpay.nl/reisoverzicht. Kijk op de website van OVpay voor meer informatie.

Uitcheck gemist met je OV-chipkaart

Reisde je op saldo? Dan kun je het te veel betaalde bedrag gemakkelijk terug vragen via uitcheckgemist.nl.

Volg de drie simpele stappen op uitcheckgemist.nl en laadt het saldo weer terug op je OV-chipkaart.

  • Ben je vergeten uit te checken? Vul bij de uitstaplocatie je uitstaphalte/station in.
  • Heb je geen reis gemaakt en per ongeluk bij een verkeerde vervoerder in- of uitgecheckt? Vul dan bij de in- en uitstaplocatie dezelfde halte of hetzelfde station in. Je ontvangt dan het hele instaptarief terug.

Het teruggevraagde saldo op je OV-chipkaart zetten

Alle stappen doorlopen op uitcheckgemist.nl? Dan is het tijd voor de laatste stap: het saldo op je OV-chipkaart zetten. Je haalt het teruggevraagde saldo op bij een gele of blauwe ophaalautomaat.

Reis je na je aanvraag op uitcheckgemist.nl met NS? Dan hoef je niet langs de ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart.

Vergoeding bij verlies of defecte OV-chipkaart met Arriva-abonnement

Verloor je je OV-chipkaart met Arriva-abonnement of is je OV-chipkaart defect? En moet je reizen? Dan kun je een vergoeding aanvragen voor de extra kosten die je maakt tijdens het reizen zonder abonnement. De vergoeding die je krijgt hangt af van je abonnement.

Lees meer

Foutje gemaakt bij bestellen e-ticket?

Heb je een foutje gemaakt bij de naam van een reiziger? Of heb je een verkeerde datum ingevuld? Dat is niet fijn. We kunnen dit niet meer voor je aanpassen. We raden je aan het volgende te doen:

  1. Bestel een nieuw e-ticket met de juiste gegevens;
  2. Dien een restitutieverzoek in via het contactformulier;
  3. Vermeld in dit verzoek het bestelnummer van je foute e-ticket, het bestelnummer van het nieuwe e-ticket, het e-mailadres waarmee je je bestellingen deed en je IBAN.
  4. Nu kun je reizen met een correct e-ticket en krijg je binnen maximaal 10 werkdagen het geld terug van je foute e-ticket.
Vergoeding aanvragen
Let op! De informatie verschilt per regio. Selecteer jouw regio hier.

Geld terug bij vertraging

Kies jouw regio om te zien welke regelingen er voor jou gelden

Defecte OV-chipkaartapparatuur

Onjuiste afrekening OV-chipkaart

Als er een onjuiste afrekening van het reistraject heeft plaatsgevonden, dan bieden wij uiteraard compensatie aan voor de te veel betaalde ritprijs.

Als je wordt geconfronteerd met productconflicten, omdat op je OV-chipkaart meerdere geldige producten staan die op onbedoelde wijze worden aangesproken, dan kan je op compensatie rekenen. Een situatie als deze doet zich bijvoorbeeld voor wanneer je op saldo reist in plaats van op een geldig abonnement.

Let op! De informatie verschilt per regio. Selecteer jouw regio hier.

In welke andere situaties kan ik mijn geld terugvragen?

Kies je regio voor meer informatie. Let op: de vergoeding geldt alleen voor de regio die genoemd wordt.

Indienen en afhandeltijd

Je verzoek tot restitutie dient binnen 3 maanden na de gebeurtenis bij ons ingediend te zijn. Voor de afhandeling van je verzoek hanteren wij een maximumtermijn van 7 tot 10 werkdagen. Om voor vergoeding in aanmerking te komen vul je het contactformulier in.

Contactformulier