
Reizen op saldo en abonnementen

Reizen op saldo
Reis je met een OV-chipkaart op saldo, dan betaal je per gereisde kilometer. Bij het uitchecken zie je de prijs van je reis op het scherm van de kaartlezer. De kilometerprijs verschilt per regio.
Sommige reizigers krijgen korting bij een bepaalde leeftijd. Deze leeftijdskorting krijg je alleen als je met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo reist.
- 0-3 jaar: gratis reizen met de bus en trein
- 4-12 jaar: gratis reizen met de trein met het Kids Vrij-abonnement van de NS of voor €2,50 euro per kind per dag met een Railrunner van de NS en 34% korting met de bus
- 65 jaar en ouder: reizen met 34% korting met de bus
Hoe wordt de prijs van mijn reis bepaald?
Het bedrag dat je uiteindelijk betaalt is het aantal gereisde kilometers vermenigvuldigd met de prijs per kilometer, plus een basistarief (€1,08 euro). En plus €1 euro voor de eenmalige OV-chipkaart (alleen voor trein).
Als je binnen 35 minuten overstapt betaal je het basistarief meestal maar 1 keer. Alleen wanneer je overstapt van bus, tram of metro naar trein of andersom, dan betaal je opnieuw het basistarief.
Om te kunnen reizen met een OV-chipkaart moet je voor een reis met de bus minimaal €4 euro op je OV-chipkaart hebben staan. Voor reizen met de Qliner en de trein is dit €10 euro. We noemen dit het instaptarief. Een soort borg, welke bij het uitchecken automatisch eraf wordt gehaald met de prijs van je reis.
De volgende buslijnen in Noord-Brabant hebben een ander instaptarief van €8 euro:
- Bravodirect: 300, 301, 305, 306 en 310
- Brabantliner: 400 en 401
- Efteling-lijn: 800
- Nightliner: 847, 848, 849, 580, 851, 852, 854 en 855.
Reizen met een abonnement
Reis je regelmatig met Arriva? Dan kan een abonnement interessant zijn. Bij een aantal abonnementen krijg je bijvoorbeeld extra korting. Kijk in onze webshop welk abonnement het beste bij jou past.
Heb je via onze webshop een abonnement besteld, dan moet je het abonnement nog wel op je OV-chipkaart zetten voordat je ermee kunt reizen. Dit kan bij een blauwe afhaalautomaat in onze bussen of bij een ander ophaalpunt. Doe je dit niet, dan wordt bij het inchecken het abonnement niet herkend en wordt er gewoon saldo afgeschreven.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor het niet op tijd opladen van een abonnement op een OV-chipkaart.
Bij een kortingsabonnement moet je voldoende saldo op je OV-chipkaart hebben voordat je ermee kunt reizen.
Veelgestelde vragen
Een fout gemaakt tijdens het bestellen? Je kan dit aan ons doorgeven via het contactformulier. We proberen je zo snel mogelijk te helpen!
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
Check in en uit met je OV-chipkaart of betaalpas (contactloze bankpas, creditcard of mobiel)
Liever een kaartje bij de kaartautomaat? Dat kan! Let op: een kaartje uit de kaartautomaat is altijd 1 euro duurder dan het OV-chipkaarttarief!
Op onze abonnementen pagina kun je per regio zien welke abonnementen we hebben. Ook kun je naar de webshop om alle abonnementen te bekijken en direct bestellen.
Een kwartaal en jaarabonnement kun je in de meeste gevallen in 3 (kwartaalabonnement) of 10 (jaarabonnement) betalen. Als dit mogelijk is, dan staat dit aangegeven in de webshop bij het abonnement.
Hiervoor heb je wel een Mijn Arriva-account nodig. Heb je nog geen Mijn Arriva-account, geen probleem, je kan tijdens de bestelling gewoon een account aanmaken.
Als je kiest voor gespreid betalen, betaal je de eerste termijn altijd tijdens je bestelling.
Abonnementen die je in de webshop bestelt, betaal je eenvoudig en direct via je eigen bank met iDEAL of met je creditcard (o.a. Visa en Mastercard).
Je abonnement wordt niet automatisch verlengd. Via onze webshop kun je het abonnement opnieuw bestellen
Een fout gemaakt tijdens het bestellen? Je kan dit aan ons doorgeven via het contactformulier. We proberen je zo snel mogelijk te helpen!
Op onze abonnementen pagina kun je per regio zien welke abonnementen we hebben. Ook kun je naar de webshop om alle abonnementen te bekijken en direct bestellen.
Een uitcheck gemist? Dat kan gebeuren! Je kan dit herstellen via uitcheckgemist.nl
Een kwartaal en jaarabonnement kun je in de meeste gevallen in 3 (kwartaalabonnement) of 10 (jaarabonnement) betalen. Als dit mogelijk is, dan staat dit aangegeven in de webshop bij het abonnement.
Hiervoor heb je wel een Mijn Arriva-account nodig. Heb je nog geen Mijn Arriva-account, geen probleem, je kan tijdens de bestelling gewoon een account aanmaken.
Als je kiest voor gespreid betalen, betaal je de eerste termijn altijd tijdens je bestelling.
Abonnementen die je in de webshop bestelt, betaal je eenvoudig en direct via je eigen bank met iDEAL of met je creditcard (o.a. Visa en Mastercard).
Check in en uit met je OV-chipkaart of betaalpas (contactloze bankpas, creditcard of mobiel)
Liever een kaartje bij de kaartautomaat? Dat kan! Let op: een kaartje uit de kaartautomaat is altijd 1 euro duurder dan het OV-chipkaarttarief!
Je abonnement wordt niet automatisch verlengd. Via onze webshop kun je het abonnement opnieuw bestellen