
Reizen met een beperking in de bus

Goed om te weten
De meeste bussen hebben een verlaagde instap. Op deze manier stap je moeiteloos de bus in als je slecht ter been bent. Ook maakt de verlaagde instap het naar binnen rijden met rollator of rolstoel gemakkelijker. Wil je met je rolstoel de bus in- of uitrijden of heb je hulp nodig? Geef dit dan aan bij de chauffeur. Als de hoogte van halte te veel verschilt met de bus, dan gebruiken we een rolstoelplank.
Faciliteiten in de bus
- Speciale zitplaatsen die gereserveerd zijn voor mensen die slecht ter been zijn;
- Speciale opstelplaats met gordel en verlaagde stopknop voor rolstoelgebruikers.
Veelgestelde vragen
Een hulphond of blindengeleidehond is in alle regio's natuurlijk welkom. De hond mag gratis mee als deze een geleidetuig draagt.
Als je wilt, dan kun je gebruik maken van het Sunflower keycord of polsbandje. Op die manier ziet onze buschauffeur, machinist of steward dat je een niet-zichtbare beperking hebt en kunnen we je beter van dienst zijn.
Speciaal voor begeleiders van mensen met een beperking is er de OV-Begeleiderskaart. Zij mogen op vertoon van deze kaart gratis meereizen. De persoon die wordt begeleid moet wel zijn ingecheckt met een OV-chipkaart. Omdat bijna alle Arriva-treinen gelijkvloers zijn, kunnen mindervaliden meestal ook zonder hulp van een begeleider reizen.
Als je recht hebt op een OV-Begeleiderskaart, ontvang je automatisch een Toegangspas Begeleider. Met deze Toegangspas kan je begeleider de poortjes op de stations openen. De Toegangspas is gratis en 5 jaar geldig.
Let op: Het is geen vervoerbewijs. Reizen kan alleen met de OV-Begeleiderskaart.
Meer informatie over de OV-Begeleiderskaart
Het openbaar vervoer is voor iedereen. Als klantgericht personenvervoersbedrijf staan wij voor toegankelijk openbaar vervoer. Bekijk Reizen met een beperking voor meer informatie over reizen met een beperking.
Een hulphond of blindengeleidehond is in alle regio's natuurlijk welkom. De hond mag gratis mee als deze een geleidetuig draagt.
Speciaal voor begeleiders van mensen met een beperking is er de OV-Begeleiderskaart. Zij mogen op vertoon van deze kaart gratis meereizen. De persoon die wordt begeleid moet wel zijn ingecheckt met een OV-chipkaart. Omdat bijna alle Arriva-treinen gelijkvloers zijn, kunnen mindervaliden meestal ook zonder hulp van een begeleider reizen.
Als je recht hebt op een OV-Begeleiderskaart, ontvang je automatisch een Toegangspas Begeleider. Met deze Toegangspas kan je begeleider de poortjes op de stations openen. De Toegangspas is gratis en 5 jaar geldig.
Let op: Het is geen vervoerbewijs. Reizen kan alleen met de OV-Begeleiderskaart.
Meer informatie over de OV-Begeleiderskaart
Als je wilt, dan kun je gebruik maken van het Sunflower keycord of polsbandje. Op die manier ziet onze buschauffeur, machinist of steward dat je een niet-zichtbare beperking hebt en kunnen we je beter van dienst zijn.
Het openbaar vervoer is voor iedereen. Als klantgericht personenvervoersbedrijf staan wij voor toegankelijk openbaar vervoer. Bekijk Reizen met een beperking voor meer informatie over reizen met een beperking.
Reizen met een rolstoel of scootmobiel
Veiligheid staat voorop in onze bussen. Daarom zijn er enkele regels voor het reizen met een rolstoel of scootmobiel. Voor het vervoer van een rolstoel in onze bussen gelden de Europese richtlijnen. Bekijk de algemene voorwaarden voor meer informatie.
- De (elektrische) rolstoel is niet groter dan 120 cm lang, 70 cm breed en 109 cm hoog.
- Het gezamenlijk gewicht van de rolstoel en passagier is niet meer dan 250 kilo.
- Scootmobiels zijn alleen toegestaan zolang deze binnen de bovengenoemde rolstoelmaten passen (dit zijn in praktijk vaak kleine opvouwbare scootmobiels).
Is de rolstoelplaats bezet?
Zit je in een rolstoel en kun je niet met de bus mee omdat de rolstoelplaats reeds bezet is, dan bieden wij in Noord-Brabant, Zuid-Holland en Limburg gratis vervangend vervoer naar de bestemming aan met een rolstoeltoegankelijke taxi.
Bel je gratis met onze klantenservice via 0800 0232545. *
Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur. In het weekend en op feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur.
* Geen gesprekskosten. Bel je met een mobiele telefoon, dan gelden wel de kosten van de telefoonaanbieder.